Saturday, October 25, 2014

Si Luncai Terjun dengan labunya..biarkan..biarkan..

Jujurnya saya tidak hafal sangat cerita Si Luncai ni tetapi yang sangat saya ingat ialah bahagian bila si Luncai sudah diketahui akan terjun ke laut berbekal pelampung labunya...para pemerhati yang mengetahui perbuatan si Luncai itu terpaksa membiarkan kerana tiada berkuasanya mereka dan sikap si Luncai itu sendiri yang tidak mendengar kata orang. Sebagai seorang pendidik, kadang-kdang saya hanya mengambil sikap mendiamkan diri apabila ada perkara yang pada hemat saya tidak sepatutnya berlaku dalam dunia pendidikan kerana bercanggah dengan prinsip diri dan pandangan saya terhadap konsep pendidikan. Hal ini kerana saya berasa suara saya hanya bersifat anjjing menyalak bukit dan suara saya takkan didengari. Lagipun saya selalu sahaja berfikir bahawa sekiranya saya bersuara maka sayalah yang harus mengambil tindakan itu dan saya juga takkan tahan kena kritik dan umpatan. Itu mungkin kelemahan diri saya, tetapi dalam soal mendidik satu kelas ini saya benar-benar yakin bahawa saya berada di jalan yang benar. Saya guru Bahasa Melayu, dan kelas ini satu-satunya kelas yang saya ajar pada tahun ini kerana saya ialah Guru Perpustakaan. Dalam banyak-banyak mata pelajaran sayalah guru yang paling banyak masanya mengajar BM ini kerana BM 6 waktu seminggu walaupun satu waktu untuk NILAM selalu sahaja waktu NILAM itu saya ambil untuk buat galakan membaca dalam bentuk lain. Sayalah yang kerap masuk kelas ini. Setelah hampir 10 bulan saya mengajar, saya dapati hasil pengeluaran kelas ini sangat menghampakan. Langsung tidak mencapai tahap yang selalu saya dapat. Bagi kelas yang dari segi pembahagian kaumnya seimbang, saya rasa pelajar- pelajar ini tidak menunjukkan kemajuan langsung. Punca utamanya ialah kegagalan sistem disiplin kelas itu berjalan. Pada awal tahun, pelajar sudah diberi tempat duduk mengikut susun atur integrasi...makna tiada pelajar yang akan duduk dengan kaum yang sebangsa dengannya, tetapi selepas beberapa kali bertukar kelas sebab lebih mengutamakan kelas elit yang ada seorang pelajar yang sakit belakang sistem ini gagal dilaksanakan atas keengganan para pelajar mengikut sistem tersebut lagi, diburukkan lagi pendidikan yang mengutamakan pembelajaran berkumpulan berasaskan teknik belajar I-Think yang menyebabkan para pelajar ini dikelompokkan mengikut kumpulan yang katanya memaksa guru menggunakan kaedah pelajar lebih banyak aktiviti berbanding guru. Pada pendapat saya, belajar berkumpulan itu tidak semesti duduk macam saya di sekolah rendah 1983-1988 dulu 6 orang satu kumpulan, saya bekas pelajar sistem KBSM sek men...tetapi di sekolah menengah saya duduk berdua dengan budak Cina atau budak lelaki, tetapi sewaktu sesi pembelajaran yang mengkhendaki saya berbincang automatik sahaja saya boleh menyusun meja dan kerusi menjadi satu kumpulan. Tetapi saya sangat hairan mengapa tahun ini pelajar saya ini disusunkan sedemikian rupa...bukankah orang yang mencadangkan dan mewajibkan susun atur berkumpulan juga adalah ibaratnya bekas2 guru saya yang sama. Bila saya menyuarakan pendapat saya kepada pelajar mereka mengetawakan saya, bila saya menjerit dan menengking, guru di sebelah kelas menunjukkan simpati kepada saya, bila saya bercakap baik-baik secara panjang berjela...saya disuruh diam oleh seorang pelajar saya. Saya disuruhnya menyaman mereka dengan kad kuning kalau tidak tiada tindakan disiplin yang diambil. Menyaman mereka kerana semua pelajar tidak duduk sebelah rakan bukan sebangsa. Saya tidak suka pelajar duduk mengiku t kaum kerana saya dulu TIDAK duduk sebelah kawan baik saya dan kini saya berjaya. Sebagai guru yang mengajar selama 10 bulan dengan jujur dan berniat baik untuk mencurahkan ilmu kepada pelajar tetapi seringkali digagalkan kerana sistem tempat duduk tidak berjalan. Jadi, apatalah lagi yang saya boleh katakan jika sampai peperiksaan pun mereka gagal membuat karangan dengan baik...ya kegagalan mereka kegagalan saya, tetapi saya masih berpegang pada panji kebenaran bahwa menuntut ilmu itu sangat susah kerana hidup ini sangat komplikated...tetapi sekiranya seorang guru yang bercakap benar, bercakap atas landas kebenaran maka dengarilah dan jika ada para penuntut ilmunya yang memerhati rakannya berbuat salah kepada guru tersebut maka pertahankanlah gurunya itu.....tetapi di sini, saya disuruh diam oleh pelajar saya, saya dimaki malah dikeji, saya diketawakan malah segala nasihat saya ibarat mencurah air ke daun keladi sedangkan permintaan saya hanya satu...tolong duduk ditempat yang ditetapkan. Sekian.

Thursday, October 9, 2014

Friday, August 29, 2014

Tuesday, August 12, 2014

Cerita Didatangi "Rizan"

Kisah yang saya hendaklah blogkan ini bukanlah cerita seram sangat, tetapi cerita ala-ala meremang bulu roma jugalah. Entah kenapa pagi itu suasana mendung sangat, hendak kata hendak hujan tidak juga kerana masih ada fajar timur yang hendak memunculkan diri, tetapi perjalanan ini harus diteruskan demi kelangsungan hidup dan radio pagi tadi pun menyiarkan cerita burung yang bangun pagi mencari rezeki. Sama seperti pagi-pagi yang kulalui sejak 4 tahun yang lepas.
Sesampai ke tempat kerja saya terus bergegas menuju ke dewan perhimpunan untuk membaca rencana, saya mengigil sebenarnya sama seperti saya membaca syarahan untuk pertandingan sekolah 20 tahun yang lalu. Saya tidak tahu mengapa, namun saya meneruskan hari itu dengan menanda kerja kursus pelajar sambil merungut dalam hati berkenaan betapa sengalnya pelajar yang tidak mengarisi atau sekurang-kurang menghighlightkan kata kunci yang sepatutnya saya tanda. Tambahan pula, dengan borang pemarkahan yang sangat kecil tetapi banyak itu. Usai menghadap laksam yang dibawa oleh seorang rakan sekerja, saya mendapat tahu ada empat "Rizan" datang ke tempat kerja pagi-pagi buta dari Kementerian Kerajaan Malaysia yang tercinta...dalam hatiku oh! apa halnya bulan lapan ini nak datang sini. Saya mendapat tahu kedatangan ini bertujuan memantau KBAT. Jangan jangka dua tahun awak perkenalkan KBAT dan awak akan mendapat jawapan Yes!!! it's applied. JAm menunjukkan 9.00 pagi, "Puan anda terpilih untuk dipantau P dan P berkaitan KBAT ini. APA!!!SAya hanya ada satu jam untuk bersedia. SAya tidak dapat berkata "tidak", ya perkara berkaitan pemantauan ini perlu diteruskan mendapat keberkatan dan kehalalan dalam tugasan. (Susahnya mendapat keberkatan dan kesucian rezeki sejak akhir-akhir ini apabila definisi guru itu sudah ditukarkan kepada "dan kerja-kerja lain"). Sudahlah saya mengalami peristiwa yang menyedihkan setiap kali observation dijalan dan hal ini saya menjangkan menambahkan lagi episod sedih dalam hidup saya. Pertama kalinya saya masuk ke kelas saya sudah menjangkakan kehadiran lembaga manusia yang bergelar "Rizan" ini. Dan saya "mengajar" sepenuh masa dalam tempoh 70 minit ini tanpa sebarang gangguan pun daripada insan bergelar Razin ini.DAn rasa seram sejuk itu bermula apabila dia meminta saya berjumpa dengan dia. BAnyak pendapat, komen serta komplen seorang RAzin kepadaku. MEMUASKAN!! yA itulah penilaian yang saya dapat (dan kalau boleh saya beri markah saya kepada encik..saya beri markah "memuaskan" supaya encik rasa bagaimana mengajar 30 pelajar dalam masa 70 minit dan anda pernah mendapat "GILA" oleh pelajar anda. Hah Ha..ha mungkin untuk segala makian (hanya kerana menyuruh duduk di tempat yang ditetapkan) atau "Cabai" hanya kerana menegur tidak membawa buku tulis dan buku nota anda hanya layaknya duduk di kedudukan memuaskan). Saya bukan selamba tetapi kedatangan Razin ini benar memberi kesan kepada saya tentang betapa pentingnya ilmu dalam sebarang pekerjaan dan anda harus juga menguasai dan mahir tentang sesuatu walaupun anda sedar kadang kalanya anda masih belum mencapai yang sepatutnya. Terima kasih Razin kerana rupa-rupa semasa saya sedang dicerap dan dipantau serta dikomen itu rupa-rupanya anak saya yang Down Syndrome sedang mengalami kemalangan. Dalam kemalangan tersebut pemandu meninggal dunia. Kerja ini sangat susah sungguhpun gaji lumayan kerana sekali anda sudah bekerja hal-hal darah daging anda sudah jadi no.2.

Friday, June 13, 2014

Milk Pan

Kegunaan periuk comel adalah untuk memanaskan susu segar . Darjah celcius kepanasan air  kopi uncang yg direndam akan berkurangan kalau campur susu segar dr peti ais...untuk menghasilkan kopi susu yang sedap, panaskan dulu susu tersebut. Barulah kaw kaw kopi itew

Tuesday, June 10, 2014

nurture my children

Lokasi Play ground Tasik Air Keroh
Tarikh : 3 Jun 2014
Masa : 8.30 pagi


Abg arep yg sudah berumur 6 thn
Umi Raudhah berumur 2 thn 2 bulan...still only breastmilk plus nasi
Abg Iman 3 years and 11 months...cute toddler indeed
YA Allah...berikan aku kekuatan untuk membesarka mereka

Friday, May 16, 2014

Tuesday, March 18, 2014

Membaca buku lebih baik daripada main internet

Sebagai seorang graduan library and information sains, hari ini saya terpanggil untuk menulis tentang membaca ni. Saya dibesarkan dalam sebuah keluarga sederhana. Ibu saya boleh membaca dan menulis tetapi dia tidak suka membaca buku atau surat khabar. Saya tidak pernah nampak dia membaca surat khabar. Pengaruh terbesar dalam memupuk tabiat suka membaca dalam diri saya ialah arwah bapa saya. Pada setiap petang khamis, arwah akan pulang ke kampung kerna cuti umum Johor adalah pada hari Jumaat, setiap pagi Jumaat dia pasti akan membeli surat khabar..mesti. Mula-mula bapa saya belikan saya buku cerita atau majalah BAMBINO selepas tu saya suruh bapa saya belikan lagi dan lagi. Lagipun bapa saya yang bersungguh-sungguh suruh saya sekolah tadika Risda..eleh buat kat balai raya sebelah rumah jer semenjak umur saya 4 thn. OPPsss kita lupakan sejenak fokus "saya" itu kerana kata kuncinya di sini ialah sebagai ibu bapa atau guru kita kena pupuk sikap atau tabiat suka membaca itu sejak anak-anak kecil lagi. Tetapi apabila saya terpandang sikap anak lelaki saya yang tidak suka membaca apatah menyelak buku dan ditambah dengan betapa tak berminatnya dia terhadap lukisan saya ada terasa bahawa kadang-kadang bakat dan minat itu tumbuh secara semulajadi ...kita tidak boleh menyamakan zaman dia dan zaman kita. Hari ini saya yang suka membaca sangat stres kerana betapa tidak seronok saya di tempat kerja. Sangat tidak seronok.

Saturday, March 15, 2014

Syukur...menang.

Rahsia kemenangan...
pilih peserta yang tepat, manis dan bijak.
Sepanjang pertandingan, mata saya tertangkap kepada seorang peserta dan dialah yang menang pulak bagi kategori yang saya sertai.
Peserta saya dapat tempat ke dua, pencapaian tertinggi yang pernah saya capai. Kemenangan itu dikongsi kemanisan dan keindahan walaupun sebenarnya.... hu hu hu yang banyak karenahnya adalah saya.


Wednesday, February 26, 2014

HoW To Make A Cup Of CoFFeE : CiKGu SuZana's StyLE

BAHAN-BAHAN (THE INGREDIENTS) :
Kopi-O Jenama 434, kopi Muar yang agak tersohor seantero Malaysia
Gula pasir tapi kalau nak lagi sedap guna gula perang
Fresh Milk jenama Dutch Lady yang kotak warna hijau, saya dah cuba guna Susu Rendah Lemak dan Full Cream tapi tak sedap sebab ada bau susu yang kuat, yang fresh milk kurang sikit bau atau tiada langsung
Sudu Teh kecik jenama Shell (free gift)
Cawan Mug (Ni jenama PPNJ gift gak)
Masukkan satu uncang kopi 434 ke dalam mug beserta dua sudu teh kecil gula pasir. Dua sudu pun cukup sebab kopi ni dah ada gula gak.
Rendam kopi O dalam air panas bertapis yer, Ini penapis air saya jenama Elken, darjah kepanasan agak-agak dalam 80 Celcius sahaja. Rahsia buat kopi yang sedap ialah air tapis tu la. Kalau air paip sudah bercampur dengan klorin yang boleh menjejaskan aroma dan rasa sedap kopi. Saya Rendam dalam dua hingga 3 minit jer sebab takut tak panas sangat. Tak panas tak best.
Akhir sekali campurkan susu segar Dutch Lady dan agak-agak jerlah sukatannya anggaran dalam 25% daripada jumlah air kopi O tu.
Saya tidak menyertai sebarang giveaway ke apa, apatah lagi duta produk Muar yang terkenal ni, jujur ikhlas saya katakan rasa resepi kopi susu ini sangat lah sedap...sejak saya mencuba resepi ini yang diilham apabila susu pekat manis yang saya beli tak habis2 dan akhirnya dibuang begitu sahaja dijangkit kulat (di rumah saya hanya saya yang minum susu pekat manis) dan teringat kopi susu dan susu segar di Makkah menyebabkan saya tergerak hendak berkongsi resepi ini yang tak delah original sangat tu hi.. hi...(LUpakan sebentar Coffee Maker yang pernah saya beli dulu dalam entry dulu2 kerana jug kacanya sudah pecah dan saya sudah tidak menggunakannya sejak saya menggunakan penapis air Elken ni.
SILALAH MINUM MAMA! a cUP OF cOffEE FOR Coffeholic like me.

Sunday, February 23, 2014

PlayGround With Balcony

Play Ground ini saya beli dari MAma Panda Online...pakai facebook jer. Bayar ansur RM700 harganya selama 6 bulan.Sekian

Anugerah Tokoh Nilam

Motif gambar ini diambil ialah mengingatkan diriku yang memegang jawatan Guru Perpustakaan. That's our master in school librarianship in Johore. Setiap kali bertemu dengan dia hati saya berdebar-debar mengenang berlambaknya kerja-kerja kepustakawanan yang belum sudah saya siapkan.   Alamak rambut si Anusha ni nampak kemas pulak kalau ikat ke belakang.
JB ! here we come again hu hu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...