Monday, September 28, 2009

Susah Hati Berat Badan Ariff ni....Suatu Muhasabah Diri.

Aku susah hati betullah mengenangkan berat badan anakku. Anakku kurus jer. Patutnya berat badan dia mencecah 9kg tetapi masih di tahap 8kg lagi. Mungkin ini bahana daripada tinggalan gaya hidupku dahulu dan masih juga diamalkan sekarang. Aku seorang yang tidak kisah pasal masak-memasak. Tak cerewet tapi sensitif kalau orang komen rasa masakanku. Mungkin sikap ambil ringan pasal corak pemakanan dan selera anak mendorong kepada kemerosotan berat badan anakku. Selain dari ayam dan telor ayam, aku tak berusaha nak cari benda -benda lain yang boleh meningkatkan selera anakku. TAk kreatif kata orang. Nak gi jumpa pakar kanak-kanak... ntahlah. Mestikah ada nilai terhadap sesuatu. Mungkin selain daripada berangan nak mengurangkan dan "cut" corak perbelanjaan aku yang ter'over' bugjet aku patut juga berangan mat jenin soal pemakanan anak-anak ni. Lama tak buat makaroni goreng ala carbonara. Cuba aku try masak hari esok. Adakah anakku akan berselera makan? Dapatkah aku menggalakkan perkembangan berat badannya. Aku asyik ingat nak bagi susu Dumex, Nespray atau apa-apa jenama susu tepung. Macam anak-anak orang lain yang tembam2. Aku yakin masih ada penyelesaian kepada masalah ini.

Mungkin aku patut beli ikan bawal, siakap, daging hancur. Susahnya menjadi ibu gemuk yang anaknya tak gemuk berbanding ibu yang anaknya chubby2. Cuma satu yang tak dapat kubayangkan sekiranya kerana kemerosotan berat anak itu berpunca daripada kesilapanku. Maka anakku menjadi korban. Oh, tidak!

1 comment:

  1. biasa la kak, bdk2 ingat nak main je..sbb tu x minat makan. biar x gemuk asalkan x terencat pertumbuhannya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...