Thursday, May 6, 2010

Trimester 3 - kehamilan

Sejak laptop ni tak tak berapa sedap nak pakai...dan kamera pun sudah lama tidak digunapakai..tambah2 aktiviti blogging yang makin diabaikan. Saya rasa macam ketinggalan pulak. TAhu-tahu sahaja sudah minggu ke-30 kehamilan.



Hari Isnin 3/5/2010 lepas, saya pergi ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah untuk booking hospital...Pengalaman kali pertama medical checkup semasa mengandungkan Si Ariff menjadikan segalanya sudah tidak sesukar mana. Rutin yang sama...ambik no. dikaunter..tunggu...panggil nama..ambil kertas PH-Urine...gi toilet..kencing..test..ok nil..tunggu..

timbang..ambil tekanan darah..tunggu..panggil nama ..nanti misi tu akan isikan borang atau kad kuning maklumat segala..history, mak bapak, atuk, ada kencing manis ker..darah tinggi ker..minta ic ori, (segala salinan seperti salinan ic, salinan ic suami, surat nikah dan guarantee letter majikan akan disusulkan kemudian semasa 2nd medical check-up di hospital) memandangkan ni 2nd pregnancy, diaorang tak tekankan..tak macam untuk anak pertama..pastu...tunggu..sambil mendiamkan diri melihat ke kiri dan ke kanan. Ramai ibu-ibu mengandung membawa sekali suami masing2 esspecially yang bukan warganegara (Mesti ada punya suami Malaysia kahwin Mynmar ke atauVietnam ker . Rata-rata suami ada..BAbang kita pun ada juga ngan Ariff tapi..tinggal gi sarapan sate, jenjalan cari mainan Ariff barulah menjenguk mamanya di atas? hospital. Saya ni tak pandai berbual-bual..memulakan perbualan..bila ada peluang barulah bersuara dengan ramahnya

309..ting tong no automation berbunyi...saya pun berjunpalah ngan doktor. Doktor yang saya jumpa ni peramah, mesra dan nampak begitu fresh dan sangat bersemangat untuk memeriksa aku..ataupun memang itu sepatutnya seorang doktor berkelakuan...habis tu ada juga doktor yang pernahku jumpa takde pun macam tu. Dia menterjemahkan segala isi yang dicatat dalam buku merahku..about scanning..menurut doktor, adapun uriku sedikit rendah, scar operation nampak okey..tanya ada tak sakit tak scar tu, anak gerak baik, okey mari kita periksa perut.,ada seorang nurse praktikal yang nampak sangatlah amaturnya menemaniku...eh! naper baby awak ni macam sengat..(dalam hati ku bimbang gak pasal takut2 songsang ke apa ker) memang misi Klinik Besar ada periksa dan menyebut pasal kedudukan baby yang agak senget? Tapi..saya buat tak peduli jer, asal tak sakit. Oleh kerana doktornya ramah, maka saya menjadilah ramah gak. Saya bertanya pasal epidural, pasal kalau boleh nak beranak normal dan kalau baby songsang boleh tak doktor tu betulkan, pusing2 balik ker. Positif..everthing can go.

Tunggu lagi jap...bertemu ngan babang sambil tersengih2 dengan Ariff diluar bilik. Then. saya went to scanning room. Ada seorang lagi doktor menunggu..sambil menyanyi2 kecil..untuk mengimbas perut..tengok ukuran kepala, ukuran kaki, panjang punggung,,..and tengok ehem..ehem jantina. Doktor ada bagitahu..well..jawapan sama ngan jawapan mak saya..(mak saya tengok jantina pakai petua jer) terror...

Pastu jumpa balik Doktor yang memeriksa saya semula...beliau menterjemahkan semula apa-apa sahaja yang dicatat oleh doktor scan tadi..
Habisss... doktor tu offer mc 2 kali. Tapi saya tak mahu...sebab nak mengajar dan habiskan silibus (aku jer yang nak mengajar, budaknya tak nak belajar..bercakap dalam hati)

Tetapi..semalam semasa berjumpa ngan misi desa, ada satu penemuan yang agak mengejutkan saya..dia kaki bacaan scanning mengatakan ukuran kaki tidak sama bilangan dengan bilangan minggu bagi ukuran panjang dan ukuran kepala iaitu 30 minggu...Haii...semuanya agak mencemaskan.

1 comment:

  1. Salam.. nak tanya.. kat hospital pakar muar ni suami boleh teman wife x time bersalin? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...