Monday, July 13, 2009

Minatku terhadap sastera kembali berputik...

Sejakku mula mengikuti blog FAisal Tehrani minat dan kelekaanku kepada sastera kembali berputik.. Bukahkah, minat ini pernah kembang bugar suatu ketika dulu semasa aku sedang asyik membaca karya-karya HAMKA semasa sekitar semester 1 dan 2 di Universiti Malaya.
Aku mengenali saudara Faisal TEhrani ni ketika semester 3 dan 4, iaitu apabila aku sebilik dengan RAfidah. Masa itu era Zainol Azizi jadi Presiden Mahasiswa UM. Rafidah ni jadi alah..(sambil ingat-ingat lupa) penulis ke apa ke tah untuk majalah NADI. FAisal pula pelajar senior..nama dia sudah agak tersohor kiranya di UM. Menjadi bualan lah. RAfidah dan Faisal ni macam rakan sepasukan dalam penulisan. Tiap-tiap malam bila RAfidah balik bilik..dia akan bercerita pasal saudara Faisal itu dan ini. Aku pula mengenalinya secara jarak jauh. Minat jauh sekali..Aku lebih terpikat dengan HAMKA tika itu. Mungkin jiwaku saja yang seiring dengan kesusasteraan itu sendiri yang menghubungkan kami. Aku mula membaca karya-karya saudara Faisal secara lalu dan mungkin tanpa ku sedari yang sebahagian karyanya juga telah memanusiakan aku di universiti dulu. Aku membaca temuramahnya dengan Sasterawan Negara A.Samad Said yang selaluku terserempak dalam LRT BAngsar - Pasar Seni. Tak lebih dari itu. Lagipun huk..huk..siapalah aku, gadis comot dari Serom yang susah hilang bunyi jawanya walaupun sudah tinggal di KL 4 tahun. Juga...Aku masih ingat suatu malam, ada seorang kakak mengajak aku sambil menarik tangan dan berlari-lari di bawah pentas dalam auditorium semata-mata untuk menonton teater RINTIHAN CHICAGO, free beb! Wahhh...besarnya namanya dipersada sastera. Itulah zaman kegemilangan PMUM tahun 1997/98. Tak caya tanyalah rakan se gerakan(kenapa aku masih takut-takut bila tulis gerakan?) Hah...haha... Ingat nak beli Ketupat Cinta lah setelah aku kecewa dengan Cinta Hari- hari Rusuhan dulu. (Cover yang separa ****) dan jalan cerita well..tak habis baca. Baca Manisnya Epal di Mingguan Malaysia dulu lebih best. Sekarang mak dah jadi cikgu... sepatutnya aku lebih syok membaca karya-karya sastera kot daripada membeli-belah online (tapi tak beli) atau sambil baca blog orang. Ahaks!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...