Friday, October 2, 2009

Imported Milk Booster


Hari ni aku nak memperkenalkan 3 produk yang aku pernah cuba dan sedang percubaan dalam usaha untuk menambahkan susu badan...dengan harapan dapat menambah stok susu ibu buat bekalan Ariff semasa mamanya pergi bekerja. Tetapi sebelum kuperkenalkan dan menyatakan review aku perlu juga mengingatkan bahawa Ariff.
i. sudah berumur 1 tahun 2 bulan yang mana susu ibu bukanlah lagi sumber makanan utama
dia. Pada ketika ini sudah sepatutnya Ariff diberi makanan biasa. Penyusuan Susu ibu perlu diteruskan sehingga umurnya 2 tahun. Check. Nak sedapkan hati yang anakku kurus bukan sebab minum susu ibu.


ii. tidak menyukai minum susu ibu melalui botol. Tetapi sudah diajar bahawa "dalam botol susu ada susu ibu bila mama gi kerja kau harus minum susu itu" Hanya berjaya menghabiskan susu itu ketika dia sudah tidur. "Ini diperkuatkan lagi dengan hujah makku yang menjaganya. Check. Jadi, analoginya kalau aku bagi susu Nespray atau susu Dumex yang bermakna aku kena beli kebarangkalian dia minum berapa oz dia ambil sama macam kalau aku bagi susu perah. Kalau aku nak bagi susu formula maknanya aku kena ajar dia minum dengan mak aku sekali cara-cara menyediakan susu. Aiseh! leceh betul. Faham tak? Semata-mata nak menggemukkan dia, aku terpaksa start from zero balik. Pastu susu tin itu akan mengeras sendiri sebab cikgukan banyak cuti. Anakku tidak mahu botol kalau aku ada. Dia nak nenen.


iii. punca anakku kurus ialah dia selesema, batuk dan sedikit demam yang berpanjangan, semenjak dia berumur 1 tahun. Asyik nak main luar rumah, main batu tangan kotor punca penyakit menyebabkan dia tidak berselera makan. Sementelaah bulan puasa hari tu...siang mamanya malas masak. Lagipun, selepas sembuh ni, nampaknya dia sentiasa ada makan walaupun sikit.

Fikir punya fikir. Dan apabila difikirkan balik dengan menimbang tara secara pro dan kontra. Aku tak perlu membelikan susu NEspary atau susu tepung jenama apa-apa. TApi menambahkan bekalan stok susu perah kepada dia. Mungkin dari 4-6 oz sehari kepada 8oz sekali minum tu. (dah berangan nak beli botol 8oz yang lawa-lawa lah pulak). Masalah yang timbul sekarang ialah aku tak pernah berjaya mengepam (sekali pam) dapat 8oz terus. Balik rumah pas kerja bagi susu direct kat Ariff dan pam mesti dapat dalam 4oz je. Then, esoknya sebelum pergi kerja dapat lagi 2 oz.

Produk 1
Milkmaid Tea uncang dari Earth Mama Angel Baby
First time aku beli teh ini ialah ketika aku pergi ke kedai MomsLittleOnes di Seri Kembangan. Trial set. Masa tu aku ambil dalam satu sudu kecil dan masukkan dalam cawan mug, rendam dengan air panas baru mendidih dan tutup ngan cawan piring selama kira-kira 1 jam. Rupa-rupanya bahan yang diorang guna untuk jadikan teh ni ialah halba dan jintan putih dan lain-lain. Orang kata rasanya pelik...tapi aku rasa tak pulak rasa pelik. Biasanya jee...
Selama anak aku setahun 2 bulan ni aku dah sempat menghabiskan 3 pek (16 uncang). HArganya lebih kurang sama ngan cloth diaper anak aku. Mahal betul....sampai aku tertanya-tanya aku ingat nak beli direct ala-ala jualan langsung tu. Mesti dapat murah kot. Menambahkan susu badan? Actually produk ni bertindak balas secara mesra alam ngan badan kita. Bila pam susu terasa lancar. Aku amik teh ni apabila ku rasa pengeluaran susu agak malu-malu kucing...iaitu time dekat-dekat nak datang bulan. Lagipun bila amik teh ni masa nak datang bulan agak kurang sikit stress tak terjerit-jerit marah murid tanpa sebab Aku bagi **** dari 5.

Produk 2
Wildroot Botanicals Rich Milk Tea
Aku order herba ni dari MomsLittle Ones juga. Ia datang dalam bentuk campuran halba, bunga, jintan putih, ada rosemary itulah inilah bla..bla.... Masa bapak aku tengok benda ni dah awal-awal sound. Opo ngke na? Kue ojo macem-macem. Larang tue. Opo bende pakanan sampek telon songo ringgit. Ojo ngikut iklan-iklan. Aku dengan senyum-senyum sumbing. Ala tak ada bendelah pak. Campur ngan air tu wat tambah lancar susu badan. Huh! bapak aku sahut balik.
Memang agak mahal bila kita bandingkan ngan harga baju-baju anak, or berapa banyak barang dapur yang boleh dibeli ngan jumlah rm39 tersebut. Bila dibanding ngan harga susu tepung yang mungkin kita boleh ganti ngan susu badan itew. Harga Jauhari yang Mengenal MAnikam.. dan aku pun sendiri tak mengerti mengapa daya ingin tahu dan ingin mencuba ni kuat sangat. Mungkin kerana kuasa beli pun kuat kot.
Produk ni aku ambil juga dalam satu sudu teh dan rendam dalam air panas dalam satu jam sampai kembang dan boleh diminum. Rasanya...Fuh! sangat sedap dan wangi. Aromanya memberikan kesan tenang buat peminumnya. Masa aku tulis blog terbau-bau aroma dan rasanya yang sweet2 fruities. he...he... Aku tak ngulang order sebab susah nak buat dan alahai dapat sikit lak tu. Aku recommend dan ingin mendapatkannya dengan harga yang lebih murah kot. Patutnya produk harga dalam belas-belas rm jer. Tapi sebab import. Welll...aku bagi ***** 5/5 bagi rasa dan aroma. Kesannya ke atas badan ku juga sama macam aku amik Milkmaid tea tadi. Aku try sekali dah sebab tak praktikal.

Update ---Semalam aku search under Wildroot Botanical di Google. Jumpa laman web dia dan terus order 2 Rich Milk teas ni. Harganya lebih kurang sama yang dijual di Malaysia. Dah sampai parcel kucerita lagi!

Produk 3
Sacred Tea for Nursing Mothers.
Aku beli di Fabulousmom.com Dia buat promosi di emel aku. Dia bagi Newsletter kat emel aku ler. Ada offer potongan %. Dari 59.90 tinggal rm35. Bila aku dapat produk ni. Laaa...banyaknya halba dalam campuran dia. ada jintan putih bla...bla... Aku kurang puas hati sebab. campurannya agak limited berbanding ngan harga. Aku beli sebab dah murah yang mampu dan reasonable lah harganya bagi first timer nak cuba.

Kesimpulannya, menceburi bidang penyusuan ibu bekerjaya amat mencabar tetapi pada masa yang sama menyeronokkan. Ada banyak benda yang boleh menjadikan kita obess tapi buat masa sekarang aku bagai tak dapat menyekat diri dari terlibat dalam dunia ini.

2 comments:

  1. ayoyo..pening kepala bc info padat akak ni. sy tgk kakak2 sy xde la sampai cmni..relax je aku tgk..hehehe. but beware beli brg kat internet ye..mgkn x secure sgt.

    ReplyDelete
  2. kak, artikel akak ni 18sx la..hehe. x sesuai dibaca oleh jantina lain..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...