Tuesday, November 22, 2011

Meraikan Hari-hari cuti

Dua hari saya duduk rumah jaga anak. Otak berfikir tentang kerja-kerja keguruan yang takkan berakhir.... Siapa kata jadi cikgu, banyak cuti. Otak berfikir ligat boleh bercutikah? Nasib baik program Rintis tak jadi, (kalau nak memenangi hati rakyat, hati penjawat awam wajarkah dikalahkan?) dalam erti kata lain saya baru-baru jer kembali berminat dan bersemangat bekerja di bawah Menteri yang ini...kerana buat itu dan ini? Tiba-tiba suruh guru-guru ni kerja sampai petang. Adakah beban memikirkan kecemerlangan anak murid sampai pukul 4.30 petang jer, wei nih murid-murid ye bukan rakan sekerja anda. Belajarkah anda perkembangan dan kebolehan pelajar itu berperingkat2, dan ini bukannya membincangkan perkembangan murid Down sindrom macam anak saya (hu, hu)
Dalam hati : pangkah ke tak pangkah. Walau bagaimanapun, saya salute ngan menteri yang ini sebab saya ada anak Down syndrome di Malaysia, saya rasa tak ada apa-apa kerana saya tahu banyak kemudahan dan keperluan khas untuk mereka untuk bersekolah nanti.
Tiba-tiba terasa rindu keindahan kerja berpasukan masa jadi sukarelawan Darul Fitrah Malaysia dan masa dok kat Maktab. Dah kerja makan gaji ni....keindahan kerja berpasukan seringkali disalah tafsir sebagai tanggungjawab bergaji yang harus disiapkan dan anugerah cemerlangbukannya satu passion. Agaknya saya sedang dilanda krisis sebagai penjawat awam kot. (andainya saya dipaksa mengambil Master sekali lagi, saya tetap akan amik course Library dan Information Technology kelakarkan?)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...