Sunday, August 16, 2015

Penyusuan Susu Ibu - betapa berkuasanya ILMU PengetahUAN

Ni gambar saya dengan anak keempat. Dalam usia 39 tahun dah jadi pangkat makcik2 ni saya memang tidak boleh bersaing dengan ibu-ibu muda di luar sana. Hari ini, kalau ada ibu semuda 24 tahun begitu teruja memberikan susu ibu sepenuhnya dengan peralatan mengepam, saya tidak teruja pun. Saya sudah pun membiasakan dengan keadaan itu sampai saya pulak yang pelik bila tengok bayi lepas lahir minum susu tepung. ahak! Bila mendengar cerita ada ibu yang memang takde susu badan, walaupun dah cuba pelbagai cara saya dengar sahaja. Pastu ada pula yang memuji betapa bagusnya memberi susu badan untuk tempoh awal-awal ini. Perjalanan saya memberi susu badan sahaja kepada anak-anak saya bermula daripada anak sulung lagi dan itupun hanya mendengar dari nurse desa. Masa tu 2008 Kementerian Kesihatan tengah betul-betul menguatkuasakan polisi penyusuan susu ibu, jadi dilatihnya jururawat desa untuk memberi penerangan yang betul berkaitan susu ibu. Lepas dalam lebih kurang 30 hari sebab saya hendak menghadiri peperiksaan sebagai seorang penjawat awam saya pun pergilah kedai menjual barangan bayi JAPLO mencari pam, kebetulan salesgirl menunjukkan PAM MeDELA HARMONY dan dengan beberapa kali percubaan sahaja saya kagum dengan kebolehan saya mengeluarkan susu badan sampai 4oz hi hi..sejak tu saya tak berpaling terus menyelongkar internet dan berkenalan dengan forum SUSUIBU.COM. Daripada forum itulah saya belajar segalanya berkaitan penyusuan susu ibu. Dari forum ke gathering yang dianjurkan dengan menaiki kereta KElisa saya dan suami mengharungi perjalanan lebih 2jam untuk sampai ke KL atau BAngi semata-mata nak menyertai perjumpaan ibu-ibu menyusu ni. Pernah ke kelas bimbingan susu ibu masa mengandung anak kedua untuk memberi kesedaran kepada suami tentang penyusuan susu ibu sebab masa tu saya dapat panggilan mengerjakan haji tanpa suami. Beli buku-buku dan membaca artikel demi artikel dan hasilnya ialah SAYA menjadi mahir dengan mehnah dan tribulasi penyusuan susu ibu demi kegunaan diri saya dan Alhamdullilah sanak-saudara terdekat saya. Dan saya masih tidak faham ada ibu mengatakan buah dadanya tidak mengeluarkan susu untuk anaknya sendiri. Saya no komen tentang itu (Memanglah dari ....anak dara ke ...... ibu selepas bersalin ) tetiba...rasa nak melaser orang namun saya masih takut dan bimbang orang kecil hati kalau saya bercakap tentang penyusuan ibu ni secara direct. Bagilah susu badan sepenuhnya kepada bayi anda sehingga 6 bulan demi kesihatan dan kesejahteraan bayi anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...