Monday, February 15, 2010

Lintas Langsung Pasal Penyusuan Semasa Mengandung

Sahabat-sahabat di luar sana yang masih gigih mengepam untuk bekalan anak semasa bekerja dan menyusu, tentu masih seronok menikmati saat-saat susu banyak, sedih bila susu sikit dan sedikit obses dengan bilangan botol yang berjaya disimpan kan? Aku bercakap based on my experience lah. Bak selalu yang ku ngata anak murid "asyik berangan jer" Ingat apa? Itulah yang kualami bila dapat baby...sesuatu yang bukan untuk dikongsi, nampak macam ada masalah jer bila buat blog pasal benda ni....cuma org yang tidak mengalami , mereka tidak dapat memahami...blogku ini tetapi lebih kepada keterujaan yang dialami oleh diri sendiri. Dan aku dah lama memahami hakikat itu.

Pam2ku sudahku simpan baik-baik dalam beg plastik, botol2 pun dah dah tak kuhirau lokasi sebenar kedudukannya, tah ada cover tah tak..Cuma beberapa botol yang ku guna untuk Ariff membotol. Berus botol ada lagi. Bila aku mengesahkan diriku mengandung, aku terpaksa melaluinya pelbagai liku fasa dalam journeyku untuk menyusu. Dulu masa tak mengandung...it's about me and my todd, tetapi sekarang it's about three of us. Aku masih tidak menyapehkan Ariff sebab "bocah lanang" yang seorang ini masih nak "bonding" nganku...aku jer yang mengelak-ngelak sebab Ya Ampun sakitnya...awww!!.
Tetapi..bagi seorang yang rasional dan sederhana aku kan sudah bersedia dengan segala kemungkinan yang ada. Terima kasih buat rakan yang menceritakan perkara positif seperti
" ala...akak dulu mengandung akak menyusu jer anak , memang orang larang bagi susu, tapi akak bagi jer..tak ada apa-apa pun, susu ada" (akak ni cerita zaman 80'an ) dan blog yang dah kuterlupa apaker nama.. pun cerita saja jer dia bagi ngempeng kat anak dia. Cuma satu pengalaman yang mungkin diaorang tak cerita yang hakikatnya...bila kita mengambil keputusan menyusu semasa mengandung ialah...
1. Perit kaat nipple
2. Perasaan kasihan kat anak bila terpaksa minum susu lain dalam kes aku aku bagi susu coklat Dutch Lady dan Susu kambing Hi Goat. Ariff dah tahu cakap sikit...bila tengah sedap2 mengempeng kita tanya.."mama bagi susu botol nak?" dia akan cakap "taknak" sambil geleng kepala dan terpaksa minum kemudiannya jugak sebab haus dan lapar..he he he
3. Tunjuk perasaan yang sedikit "over act" seperti menangis tersedu-sedan tengah2 malam butaa especially jam 3pg - 4pg minta disusukan. Dengan kata lain..kelaparan.
4. Kebimbangan kalau2 membahayakan anak dalam kandungan...tapi setakat kandunganku 19minggu ni..takde pun tanda2 bahaya tu. Biasa jer. Nasib baik doktor yang caeser aku tu belah bawah sikit dari perut lum rasa..kot.
Lain-lain tu ada jugak..tapi malaslah nak fikir.
Aku bersyukur kerana mengandung...Ariff pun Alhamdullillah menyusu dengan susu badan lebih satu tahun...dan masih masih mahukan susuku tanpa menunjukkan tanda-tanda reject lagi. Cuma aku jer yang akan pening kepala memikirkan bagaimana nak menghadapi bulan-bulan yang mendatang dengan keadaan Ariff masih menyusu badan..akan adakah lagi episode2 mengamuk2 sakan..minta mama. Oh ye..susu masih ada tapi kuantiti yang terlalu min. Aku tahu mana pergi susu-susu tu. Aku dah Google dan Yahoo dah..panjang nak explain lak. (malas nak translate) mungkin lain kali di masa lain kubersiaran melaporka dari blog terchenta ni.
Aku sedikit bangga bila kelihatannya hidung Ariff akan-akan hidung aku. He he..trade mark anak mama. Ehem..2 nama kalau CHENTA NUR Zaharah sedap tak?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...