Monday, February 22, 2010

Ketika Cinta Bertasbih

Sepanjang cuti Tahun Baru Cina ni ada beberapa perkembangan yang berlaku dalam diri. Antaranya ialah selepas menonton Filem Ketika Cinta Bertasbih dari laptop anak saudara aku. (asal balik U ader jer filem dari laptop wat balik). Sudah terlalu lama rasanya aku tidak membaca karya yang begitu halus mesejnya. Sudah terlalu rindu untukku membaca atau sekadar menonton cerita yang ada unsur2 tasawuff dalam keasyikan dengan dunia shopping, dunia keibuan dan dunia pendidikan yang selalu melalaikan dan melemahkan jiwa sebab asyik cakap sakit jiwa dibuatnya bila manusia buat satu perlakuan yang menjengkelkan. Fahamkah?
Aku cuma yang betul2 tgk pada Volume 2, apabila Abdullah Kherul Azam balik kg dari pengajiannya di Mesir dan membuka gerai BAkso Cinta di kgnya. Jalan cerita dalam filem ini menggambarkan senario yang positif--takde tembak-tembak--seks bebas yang menjelekkan--cuma keindahan sebuah karya yang mengingatkan.
Mengingatkan aku kepada Al-Hikam..ada adegan dalam cerita ni iaitu semasa Kherul Azam terpaksa mengantikan Ustaz memberi syarahan Al-Hikam karya Ibn Attaillah kepada jemaah. Apakah syarah Al-Hikam? Dua buku al-Hikam sudahpun aku baca suatu tika dulu2 masa jadi student UM yang menjadi makanan tambahan bagi jiwaku pada ketika itu. Susah juga aku nak explain di sini kecuali mendapatkan sendiri buku Al-Hikam itu dimana-mana, kalau hijab hati ini terbuka untuk mencari ilmu esspecially ilmu tasawuf insyallah jumpalah buku2 ni..(aku berhenti membaca karya tasawuf selepas terjumpa buku tasawuff yang bersifat ekstrem--tak daya otakku untuk menerima--bagi orang awam macam aku, tika itu ler)
Tika ini..badanku betul2 rasa lemah. Bukan lemah apa..jiwa aku rasa lemah--senario kerja dengan pelajar2--tangunggjawab dan beban otak yang fikir macam2. Cerita ini membangunkan semula jiwaku, menggalakkan untuk menguatkan semula diri. (Kalau nak lama kerja di sekolah "itu" aku perlu kuatkan?)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...