Sunday, March 21, 2010

Bila cuti sekolah..apa-apa je mama buat.

1. Apabila lampin2 kain moden berlambak dalam bilik air. Siram dengan air paip, kocok2, segala kotoran najis sudah di bersihkan...masukkan dalam pengering dengan air mengalir. Kira-kira 3 minit mesin basuh dan bunyi tut-tut... kita ke bahagian 2 pulak. 2. Basuh. Bahagian terpenting dalam pembersihan lampin kain. Kira-kira 10 minit. Pas bunyi tut-tut, Buang airnya... (Air sabun yang digunakan ialah air yang sama yang digunakan untuk membasuh kain baju yang suci ye.) Ni air cucian yang kedua. Baju2 suci yang sudah dibasuh sudahpun saya masukka di tempat pengering dan spin jap..untuk mengeluarkan air2 sabun yang ada. Sebelum ke bahagian bilas ngan air cucur.
3. Pas buang air, cucur ngan air paip sampai sudah tiada sabun-sabun dan buih2. Ketika ini...sudah berbau wangi sabun sudah.
4. Pas bilas ngan air cucur...masukkan di bahagian pengering. Kira-kira 3 minit masa mesin pengering...Tadaaa...perahan sudah terhasil.
5. Sidai lampin-lampin kain moden itu dalam bilik bawah kipas. Kami menggunakan kipas sepanjang malam semasa tidur jadi 2 dalam satu la. Esok pagi CD2 sudah sedia untuk digunakan. Tiada bau hancing lagi...seperti baru dibeli semalam. hee heee...

Pernah ke saya beritahu yang semasa belajar di UM, tinggal di rumah sewa dan kemudian asrama Institut Bahasa Melayu Malaysia..yang saya suka membasuh? Ye...doing laundry make me release tension. Dulu saya pakai sabun Attack..but due bad smell when dibiarkan semalaman saya bertukar kepada Tops..tiada lagi bau hapak walaupun dibiarkan semalaman.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...