Tuesday, March 16, 2010

Pasal CD lagi...

Saya tak tahu nak letak tajuk apa entry ni...cuma saya nak menyatakan perasaan bengang dengan masalah heavy wetter...masalah ni bermula pabila Ariff berhenti breasfeed.. kira-kira 3 bulan yang lalu. Kukira Ariff akan selama-lamanya minum susu ibu, tapi apa kan daya....susuku dah tak ada..sejak 3 bulan yang lalu. Padahal Ariff masih lagi menghisap nenen. Dari sudut ahli akademik macam saya ni, kukira sebab saya mengandung sebab tu susu badan tak ada, tapi dari sudut pandangan ahli laktasi wallahualam. Ternyata bila saya menggantikan susu ibu dengan susu tepung perisa coklat pastu bubuh dalam botol pulak tu...wahhh, sedap jer dia menghabiskan air dalam botol tu. Dalam sehari mahu2 dia boleh minum sampai 4X siang dan sekurang2nya sekali pada waktu malam. Akibatnya...jadilah Ariff heavy wetter atau kencing dengan banyaknya. Dulu..cewah, aku sangat suka hati tengok Ariff pakai CD Lunatotslah, Coolababy, tak bocor dan comel. Dengan berbekal 12 CDs benar-benar dah memadai. Tak pernah terfikir langsung nak beli. Tapi kini...saya dah dapat mengesan kesilapan saya dalam perihal pemakaian lampin ni. (Ini kajian kes saya dan anak lelaki saya iaitu Ariff).

1. Lampin kain (material fleece, PUL laminated, dan insert mikrofiber) ngan satu
insert hanya praktikal untuk baby and toddler yang sepenuhnya susu ibu. (Dalam kes ini Ariff
menyusu ibu sepenuhnya (6 bulan) dan susu ibu, makan dan minum air masak (1thn 4
bulan). Selepas saya memberi susu botol ianya sudah tidak praktikal lagi. (CD akan penuh dan tembus melalui celah-celah pergelangan peha, keluar dan membasahi lapisan luar yang tak laminated itu, seterusnya basahi sedikit kawasa kelengkang seluar luar anak).

2. Satu lagi ialah apabila saya mengandung, susu badan merudum dan tak memenuhi keperluan anak lagi, saya terdesak untuk mengajarnya minum susu tepung dan pakai botol pulak tu. BOTOL! sama sekali satu kesilapan yang bagai tidak dapat di kawal lagi. Kesannya...bila susu itu diminum sama sekali lebih banyak cecair dari zat yang didapat..makanya, jadilah proses bertukar menjadi cecair dalam bentuk air kencing dan heavy wetter sekaligus. (Berilah anak susu ibu sepenuhnya sampai dia dah belajar tak pakai lampin...kuat minum susu ibu macam manapun, tetap baby tak kencing banyak sekaligus).

3. Dalam keadaan ini, saya beranggapan Drypers itu lebih baik. Tapi saya kan pecinta natural parenting dan tak suka sampah popok berlonggok dalam rumah, saya tetap juga memakaikan CD kat Ariff. Antara langkah pencegahan ialah pakaikan 2 insert (Apalah trial and error saya, pakai 2 insert satu mikrofiber dan satu bamboo mikrofiber--bocor gak), bila pakai 2insert dari jenis mikrofiber kurang sikit bocor)---trial and error pakai lampin biasa dengan plastik (hampeh, Ariff berak pulak, nak basuh susah beb and leceh--pakai CD jauh beza lebih baik)--dan tentunya selalu periksa CD kot-kot tembus ker? Memandangkan Ariff sekurang-kurangnya ada lagi satu tahun sebelum potty training ada baiknya saya invest untuk pembelian CD yang lebih baik? (Tapi kalau ikut kan babang saya tu, dia akan belikan jer Drypers or Petpet lampin favourite kami tu, siap2 nyorok2 beli petpet and sorok dalam lemari, Dia? pakaikan jer Petpet tu, peduli apa haaa..haaa)

Pengajarannya...saya masih boleh belajar banyak tentang perkara ini..seperti saya sudah sepatutnya mengajar Ariff berhenti botol dan belajar minum terus pada cawan. (Daripada orang sekeliling yang risau tengok Ariff masih menghisap nenen siap suruh cari orang pandai2 supaya Ariff tak mau nenen) elok juga kiranya bagi petua untuk dia sapeh botol.

Lama kelamaan saya juga belajar untuk menerima hakikat yang Ariff terpaksa menghadapi semua ini kerana dia akan mendapat adik. Dia akan dapat kawan baru...yang akan bersama-sama semasa kecil, remajanya dan dewasanya.. Inilah adalah pengalaman yang indah. Tak kiralah heavy wetter ke...nak pakai Petpet ke..or nak kena beli CD baru ke(ehem...ehem). Ku masih suka nak membasuh CD2 mu...laaa..laaa. Tapi bengang ar sebab hari2 kena basuh.
Macam minat ngan CD Gro Baby and pakej Lunatots yang RM400 tu...tunggu...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...