Thursday, July 22, 2010

Menjayakan Penyusuan Ibu bagi anak yang Jaundis

Jaundis atau kuning..setahu aku la yer..Takut pulak nak explain sebab tak valid ni. Tapi yang realitinya ialah Iman diserang Jaundis sebaik sahaja dilahirkan. KEseluruhan tubuh berwarna kekuningan, ditambah lagi dengan keadaan kering dan berselaput putih dirinya..kaki, tangan dan jari-jemarinya sangat halus dan kering. Doktor kata, jaundis hari pertama berlaku kerana ibu yang darah 0 positif dan biasanya jaundis berlaku selepas dua atau tiga hari. Kiranya kalau baby kena jaundis sebaik sahaja dilahirkan agak jarang berlaku.

Gambar iman menyusu direct dari ibu dia yang relex (asyik tunggu akak troli makanan bawa makan) Hu hu..

Di bilik NICU tu...selama kira-kira 20 jam aku diberitahu yang Iman sudah diberi minum pakai cup kecik ngan supplement..Oh...! (dalam hati kecilku berkata) So..what. Oleh kerana ibu sudah bersama-sama anakanda maka bermulalah tugasku iaitu menyusukan dia. Proses menyusu buat kali pertama memang saangaat sukar wooo...Ada beberapa sebab..

Pertama..susu badan belum ada. Bila dipicit2 buah dada hanya cecair jernih yang keluar.
Kedua, baby yang jaundis terutama di hospital,hanya perlu diubati dengan dedahkan baby ngan phototeraphy..sinar lampu biru dan minum susu banyak2 supaya..kuning keluar bersama dengan najisnya. Sebab itulah di wad NICU sentiasa disediakan susu tepung setiap 3 jam supaya baby dapat disusukan dengan menggunakan cup bagi ibu-ibu yang mungkin susu badannya belum ada.

Aku memilih tidak menggunakan langsung susu supplement itu kerana aku rasa agak renyah dan cerewet..kalau misi2 yang sudi bagikan kat Iman takpe..tapi untukku..arggh..rumit2. Tambah2 lagi aku nak duduk pun payah (Sakit woooo nak duduk). Sepanjang aku kat NICU aku menyusu Ariff sambil berbaring...tak panik pun pasal jaundis Iman kerana aku tahu susuku akan bertambah sehari demi hari kalau ada baby di sisi. Berkat susu ibu dan sinar phototheraphy? akhirnya Iman pulih seperti biasa..:Berdasarkan pemerhatian aku..ramai betul ibu2 ni cakap susu ibu tak cukup..kena top up ngan supplement..alah aku tengok ajer..takkan aku nak explain pulak yang susu ibu ni cukup..sebab perut baby kecik...


Gambar Iman pakai spek dan didedahkan ke sinar biru dalam coat..Hensem tak saya?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...