Thursday, July 22, 2010

Muhammad Nurul Iman bin Mohd. Asri

Tanggal 28 Jun 2010 bersamaan 15 Rejab 1431H Isnin) tepat jam 5.10 petang? Ntahlah..mengapa mesti ada dua jam kat bilik bersalin tu yang beza jarum jam. Aku tengok baby lahir 5 petang..alih2 kat surat beranak 5.10 pm lak. Best..beranak normal. Yang tak best sebaik2 sahaja melahirkan aku dibiarkan "terkendang" di atas katil bersama Dr.Jaya... selama berjam2 untuk "jahit". Orang yang pernah merasai tahu le apa yang aku cakap ni..Aku minta nak menyusukan bayi..banyak kali. KOnon2 nak mempraktikkan statement Rakan Bayi iaitu "ibu sepatutnya menyusukan bayi seawal mungkin" Cewah..tapi tak ada sapa pun nak layan. Last..aku dengar staff nurse agak kecoh2 'mongol' then diselang seli 'down syndrome'. Dalam hati..adakah itew anakku?Oh..Tuhan. Ya Allah...aku hanya mampu mendengar dan mendengar dari dalam bilik bersalin itu bersama Dr. Jaya..of course ler..kali. Tak semena2 datang seorang Dr. Lelaki Cina(naper la dr. ini tak memperkenalkan dirimu) ..Pn. Siti Suzana. Saya nak bagi tau ye..yang baby Pn. ada Down Syndrome, Pn. tau apa Down Syndrome? Oleh itu, baby kita bawa ke NICU untuk pemeriksaan lanjut. Ohhh...dah agak dah, aku cakap dalam hati. MElepas...lah aku nak bagi susu badan buat pertama kali. Pukul 10 malam barulah aku keluar dari bilik..emmm untuk ke wad biasa. Baby tak ada. Takpelah...sementalah kesakitan yang amat tu.
Esoknya...pagi2 nak gi tengok anak..dalam keadaan aku tak tahu kat mana lah wad NICU..sampai pukul 12 tengahari barulah aku dilepaskan dari wad bersalin menuju ke wad NICU untuk menemani babyku...Laaaa..anakku ditahan di wad NICU bukan sebab masalah Down Syndrome tu..rupa-rupanya Jaundis atau Kuning hari pertama..dengan kata lain..lahir2 je kuning. Waaa...maka bertapalah aku di wad NICU sampai 6 hari.
Sekarang sudah 24 hari..anak sihat dan ibu sihat..la la la...Bahagia tidak terkata

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...