Monday, December 20, 2010

Relaktasi - pengalaman sendiri

Saya sentiasa ingin menyusukan anak sendiri. Demi impian menggunung tinggi iaitu menunaikan haji nampaknya saya terberhenti(betul ke imbuhan ni?) selama lebih kurang 45 hari dari menyusukan bayi. Ayat-ayat standard yang biasa saya dengar sepanjang berada di Madinah dan Makkah ialah
1. Kasihan baby, masih nak menyusu lagi..
2. Tabah betul kau ye...tinggal baby lagi,
3. Kasihan susu ibu yang kau perah, buang cam tu jer..
4. Te**** tak bengkak ker, takut bengkak susu jer

Kenyataannya...
1. Anakku sudah dibekal ngan susu perahan beku selama sebulan kurang seminggu aku pulang sudah keputusan bekalan, makanya di top-up ngan susu tepung bla bla bla..Iman ialah baby Down Syndrome. semenjak lebih kurang sebulan umurnya memang keupayaan dia untuk menyusu direct dari saya agak lemah...sebabnya hisap jap2 kang tertidur..pastu jaga balik. jadinya saya sudah memberinya susu perahan dari botol lebih banyak dari direct. Sepanjang ketiadaan saya...wahhh joget2 dia hisap melalui botol agaknya.
2. Saya sebenarnya tak tabah, tak penyabar...tinggal baby tapi dugaan dan ujian di sana (Madinah dan Makkah) lagi hebat..banyak juga kurang tabahnya. Tetiba ujian meninggalkan baby di Malaysia cuba ujian ala-ala semut gigit jer.
3. Sebelum pergi saya dah brain wash otak saya..bahawa "susu ibu tu penting (mean susu perahan la) tapi penyusuan susu ibu itu lebih penting" jadi membuang susu sendiri bukan satu perkara yang menyedihkan ..kusudah anggap macam buang benda2 lain jer..takkan nak simpan lak.
4. Te*** tak bengkak dan tak jadi apa2 pun, hanya dua hari je bengkak susunya iaitu sebaik tiba di Jeddah dan ke Madinah. Keesokkan harinya sudah kempis hinggalah sampailah saya balik Malaysia

Selepas pulang dari menunaikan Haji, saya sangka saya akan gagal menyusukan semula baby Iman kerana susu saya tidak mahu keluar. Pam2 hanya 0.5 0z sahaja yang keluar. Iman lebih menggemari susu dari botol. Malah Iman demam pulak...Saya sudah start murung dan gelabah..dan berkata-kata dalam hati ...adakah doaku tidak diterima? Iman asyik melalak jer bila aku sua payu dara...
Saya mencari kapsul Fenugreek di GNC, minum susu Anmum untuk laktasi..banyakkan sesi mengepam. Rupa-rupanya saya tidak gagal...saya berjaya!!! keadaan yang mencemaskan dan panik selepas balik Haji adalah gara-gara hormon badan saya sudah mula menyesuaikan diri. Bila Iman start minum susu selain susu ibu nampaknya badan ibu dia sudah beroperasi seperti biasa iaitu datang PERIOD.
Tatkala blog ini ditulis...Iman sudah tidak demam, susu sudah lancar, susu perahan sudah boleh dikumpul...malah sepanjang hari ini Iman tidak menyusu botol...wwwaaa waaa rupa-rupanya saya berjaya menyusukan semula Iman..dan tambah memeningkan si Ariff abang Iman lebih sudu dari kuah. Saya menyusu kembali kedua-dua anak lelaki saya.
Yang penting, Lakukan dengan betul! Alhamdullillah.

1 comment:

  1. salam kak na, selamat kembali ke tanah air :). Alhamdulillah semuanya selamat & berjalan lancar kan. Semoga kak na terus tulis blog, best gak fidah baca. Arif & iman sihat2 aja kan.(kami dh lama x balik kg nih)...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...