Monday, October 3, 2011

Monday weekdays

Hari ini saya mahu menulis pasal keadaan hormon saya yang berubah-ubah ...dan terbawa-bawa sampai tahap emosi tak stabil. Pagi bangun tidur, perut saya lapar. Saya bancuh tepung dengan air suam, garam, mentega sikit dan sedikit susu pekat manis. Kacau bancuhan tersebut sampai sedikit cair. Sementara itu saya panaskan kuali dengan sedikit marjerin dan masukkan bancuhan tersebut dan menjadi lempeng. Siap. Manakala kopi 3 in 1 Indocafe panas pun saya sediakan bersama sedikit susu pekat manis. Jam 6.30 sarapan. Lempeng itu saya makan cicah sama gula. Manis! manis! manis!...Saya bawa kereta tanpa aircond sebab tingkap automatik belah pemandu saya rosak. Cermin tingkap auto tak boleh naik. Jadi saya membawa kereta dalam keadaan tingkap terbuka sepanjang pagi. Parking kereta jauh di belakang sekolah dengan harapaningatkan suami akan ambil kereta dan hantar pergi betulkan. Sudahnya pagi-pagi tu saya "sai'e" untuk punch dan amik barang (harus punch card dulu kan). Saya orang terawal duduk diperhimpunan itupun sudah jam 7.20 pagi. Panas! Rimas! Lemas! Kipas atas dewan rosak pulak. Kipas bahagian pelajar tak pulak. Pastu terkejut dengan laporan kawan saya...yang mengatakan bahawa tandas pelajar bersih (ya masa check memang bersih) tapi ditambah dengan ayat dia yang mengatakan ...dan..berbau wangi. Wangi???!!! Hello, member setugas yang bagi laporan itew lelaki ye. Bukan dia yang check aku yang check. Tambah sakit Perut aku sedang mulas-mulas..kesan glukosa ker sukrosa yang saya amik kot pagi tadi.
Saya risaukan pelajar saya ni. sudah 10 bulan belajar BM peringkat SPM tapi masih di takuk lama, prestasi masih rendah dan tak mencapai tahap memuaskan. Satu jer yang menjadi igauan saya....bahawa tahun depan saya akan bakal dipersalahkan oleh guru-guru pakar SPM sekolah saya dek kerana" takuk lama itu". Pas berkira-kira soalan apa yang keluar dalam akhir tahun nanti...saya ke kantin? Ironinya,,,saya tak tahu apa nak buat. Saya mengambil 2 keping tempe dan sekeping tahu cicah sambal tumis dan sambal kicap. Air teh o. Kombinasi makanan yang semakin mem"biol"kan otak saya. Kemudian ke relief kelas yang dalam kelas itu ada pelajar yang menyakitkan hati aku, pastu jenis menjawab lak tu. Jumpa dia dah cukup mengeraskan hatiku...Perutku semakin memulas2...otakku tak mampu berfikir tentang kerja-kerja keguruan. Saya terasa benar--benar kesunyian dalam pekerjaan. Masuk kelas BM untuk kelas yang terpandai pun..dalam keadaan hati rawan, dengan timbunan buku-buku latihan mereka yang belum ditanda (ditambah dengan bilangan pelajar yang tidak menghantar kerja), keluhan dan dengusan seorang pelajar yang memang disyaki bosan tahap cipan tanpa henti ...kuat pulak tu, sudah cukup mendangkal. Maka dalam keadaan tanpa persediaan tu,,keluarlah jawapan-jawapan dari otakku yang mereng ni. Nak tanda buku-buku dalam situasi pok pek pok pek kat dewan sebelah (upacara mohon restu) dari semua guru mereka? (agaknya aku dulu tak menyumbang kot...hati kecilku berkata, akukan guru sesi petang, tak kot..kan aku cuti bersalin 2 bulan, makanya nasihat demi nasihat itu harus dipanjang-panjangkan ahaks!!!)..bila makan sekeping biskut buatan air tangan sahabat ...tiba2 teringatkan hutangku pada dia. Klise betul! Balik sekolah singgah pergi Bank Islam tengok duit tabung haji, ceh tak masuk lagi, masuk dalam siap bertanya bagai kat kerani tu , kenapa duit tabung haji belum dipotong,,,(agaknya kerani tu berkata dalam hati,...tengah sengkek la tu). PAstu tanya pegawai kewangan pasal duit pelaburan...lah!! harga merudum pulak, terbatal hasrat nak kuarkan. Saya keluarkan jugak RM20, RM10 untuk isi minyak dan selebihnya wat beli nasi ayam.
Saya kesunyian dalam bidang keguruan. Lebih separuh umur saya akan dicurahkan kepada bidang tercinta ini. Tapi...malam ini saya benar-benar rindukan sahabat-sahabat keguruan saya yang pernah saya miliki satu ketika dulu! Dato' Najib pernah tak merasai apa yang saya rasa pada hari ini? ----fahamkah anda mesej cerita ini?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...