Tuesday, August 11, 2009

Bekerja dan masih memberi susu ibu kepada anak? Ya.

Gambar di bawah diambil semasa perjumpaan Hari Susu Ibu di Dewan MPKJ. Cuba tengok aku ambil gambar berlatar belakangkan apa? Poster-poster. Orang sibuk-sibuk kat dalam dewan bergambar dengan kawan-kawan, aku bergambar dengan poster lak eh. Seni fotografi dan aku sangat menghargai seni itu dalam poster2 itu ada nilai estetika dan makna mendalam...Aku nak-nak-nak sangat poster itu!!! tapi suamiku jeling-jeling lantas bertanya pada kakak yang jual tu. Kakak dari MOM Little ones, "kak, berapa poster ni?" Cantik eh? RM25 dik, 4 keping per set tu RM100. Peh! baik aku curi yang kat dalam tu je Tak jadi. Aku ambil gambar je le.

Bertambah lagi keyakinanku untuk terus memberi susu ibu kepada anak bila Pn. Rita presentin english Penyusuan Ibu patut Diteruskan walaupun sewaktu KECEMASAN. Siap ada tayangan gambar slide2 perang2, taufan, ribut. Memang patut ada orang yang memperjuangkan susu ibu ini. Ceh! dalam hati tu siap berkata, boleh tahan gak perjuangan orang-orang ni ye. Bersungguh-sungguh untuk membuktikan bahawa susu ibu adalah yang terbaik. Untungnya aku sebab Allah tunjukkan mana yang terbaik untukku. Sesungguhnya,,lagi jauh di sudut hati aku Allah tidak meninggalkan hamba-Nya iaitu aku walaupun aku semakin hu huduniawi . Teringat member satu sekolah cakap, "Eh, mu nak gi ke Kajang nu, jauh tu" Sanggup mu". Kalau ku tak pergi Kajang mungkin hari Ahad tu aku buat pergi sana la sini la yang mengambil masa berjam-jam gak kot.
Kali ni tiba-tiba aku nak tulis pasal susu ibu. Sewaktu di Universiti Malaya (1996 -2000)aku pernah menghadiri satu seminar tah... penceramah tu ada bilang tentang kebaikan susu ibu. Dia menyelit-nyelit tentang kebaikan susu ibu. Seingat-ingat aku lah mungkin itulah kali pertama aku dengar orang promote susu ibu. Hairankan? padahal selama itu sebagai org awam tv dan org asyik promote susu tepung. Sampaikah bapak aku dan mak aku yang orang kampung tu pun terpengaruh. Hasil berkatkendurikempen Misi Ani Klinik Desa Serom 2B (klinik desa aku le tu) yang berjam-jam sembang kat klinik (mentang-mentanglah tak ada pelanggan) ahaks! berjaya juga dia mempengaruhi aku untuk memberi susu ibu kepada anak aku. Aku ingat aku dah tak payahlah mimpi untuk memberi susu tepung kepada Ariff tu. Pam susu sendiri dan bagi je kat anak aku. KAn dia tu anak aku! Tak susah pun. Yang menjadi susah tu ialah otak mental kita yang dah dipengaruhi oleh iklan-iklan. Memanglah aku tak kaya pun sebab tak beli susu tepung. Tapi aku rasa puas hati kerana aku dapat maklumat yang sepatutnya aku terima sebagai ibu baru. Misi aku setakat ini ialah untuk membetulkan pemikiran aku sendiri tentang susu ibu sebelum aku sibuk-sibuk nak kempen kat orang lain. TApi kat sekolah aku dah ada seorang lagi cikgu yang sedang mengikut jejak langkahku. He.. he.. aku jual SPECTRA 3 aku kat dia. (sebab apa aku aku jual pam tu ek?) Sebab aku tahu dan yakin yang SPECTRA 3 tu boleh menjadikan penyusuan eksklusif dia berjaya setelah dia frust pakai pam elektrik Pureen.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...